Kérdőíves kutatás: Milyen típusú cégeknek és mikor ajánljuk?
Miért lehet előnyös a kérdőíves kutatás egy cég számára? Miben különbözik a többi kutatási formától, és milyen változatai vannak? Kiknek, milyen típusú cégeknek ajánljuk elsősorban? Ezekről a témákról beszélünk, legújabb cikkünkben, ha érdekelnek a részletek, olvass tovább!
A kérdőíves kutatás jellemzői
Előző cikkeinkben már érintettük a kérdőívek témáját, de most részletesebben is kitérünk a jellemzőire. A kérdőíves kutatás egy kvantitatív – azaz mennyiségi – kutatási módszer, amelyben mindig számszerű eredményeket produkálunk, a mennyiségi kérdésekre keressük a válaszokat. A kvantitatív kutatás során egy jól megválasztott minta alapján következtethetsz például a népesség magatartására, amiből össztársadalmi eredmények születhetnek, persze, csak, ha reprezentatív felmérés történt. Emellett cégek számára is hasznos lehet egy kvantitatív kutatás, ha egyes termékekről vagy szolgáltatásokról szeretnének visszajelzést szerezni.
Egy szakértők által elkészített kérdőíves kutatás az egyik leggyakoribb primer kutatási forma, amely számos olyan apró jelenségre hívhatja fel a figyelmet, amire egyébként nem is gondoltunk volna. Rövid idő alatt nagy és reprezentatív adatmennyiségre tehetünk szert. A vizsgálat könnyen kivitelezhető és a válaszadókat sem meríti ki teljesen a folyamat. A kérdőíves kutatás eszköztára bármilyen jellegű problémafelvetés esetén jelentős szerepet játszhat, hiszen az eredményét tekintve olyan tényszerű adatokkal szolgál, amelyek később nagy valószínűséggel a témakör alapvető információs alapanyagát adják majd. Alkalmazása egyszerű, megbízható és a feldolgozása is leegyszerűsödött, köszönhetően a technika fejlődésének.
A kérdőíves kutatás formái
Többféleképpen is történhet egy kérdőíves kutatás. A megkérdezés létrejöhet személyesen, egy kérdezőbiztos által. Ez a módszer ugyan megbízható, és a kérdezőbiztos kiküszöbölheti a hibás, félreértésekből fakadó válaszadásokat, de a folyamat lassabb és nagyobb emberi erőforrást igényel.
Szintén egy opció a telefonos kérdőíves kutatás, amit gyakran alkalmaznak például politikai eseményeknél, amikor gyorsan szeretnének eredményeket elérni. Ilyen esetben az adott közvélemény kutató cégek saját telefonos ügyfélszolgálatot, más néven call centert hoznak létre, vagy pedig szerződést kötnek egy telefonos szolgáltatóval. A telefonos kérdőíves kutatásoknál egyre elterjedtebb a CATI típusú feldolgozási módszer, amely megkönnyíti az adatok feldolgozását. A telefonos kérdőíves kutatás eredményeinek pontosságát sokszor vitatják, és itt a legnagyobb az elutasítók aránya, hiszen az emberek többsége nem szeret ismeretlen telefonszámot felvenni, illetve, ha alkalmatlan számukra az időpont, akkor szintén nem válaszolnak a kérdésekre.
A legújabb és legmodernebb módszer, az online kérdőíves kutatás. A számítástechnika fejlődésével és terjedésével egyre több cég, intézet használja ezt a megoldást. Az online kutatás történhet e-mailben vagy webes felületen, vagy, akár egy mobilapplikációban is. Olyan esetben igazán hasznos, amikor egyforma kérdések válaszaiból szeretnénk következtetéseket levonni vagy elemezni. A legfontosabb tehát, hogy tudjuk, hogy kik a célközönségünk, és, hogy őket, hol és milyen kommunikációs csatornán keresztül tudjuk a legjobban elérni.
Az online kérdőíves kutatás lehetőségei szinte korlátlanok
A kérdőíves kutatás folyamatosan fejlődik – különösen igaz ez az online megoldásokra -, a különböző cégek már számtalan módszer közül válogathatnak, ha a piackutatás mellett döntenek. Már a kérdések feltevésekor is többféle opció közül választhatunk, elég csak az Europion által nyújtott lehetőségeken végigmenni. Lehetőségünk van egyválasztós kérdések létrehozására, ahol a felajánlott válaszlehetőségek közül csak egy jelölhető meg. Így egyértelmű sorrend állítható fel a vizsgált elemek között, és persze klasszikusan ilyen az eldöntendő kérdések műfaja is (igen / nem).
Multiválasztós kérdés
Sokszor nem csak egyetlen válaszra vagyunk kíváncsiak, hanem lehetőséget adunk arra, hogy többféle motivációt, vagy összetettebb preferenciarendszert tárjunk fel a kérdőíves kutatás alkalmával. Ilyen esetekben jöhet jól a multiválasztós kérdés, ahol a válaszadó több lehetőséget is megjelölhet, így az elemzés megmutatja, általában milyen jellemzők fontosak például a vásárlási döntéshozatalban, vagy milyen alkalmakkor szokott valaki igénybe venni valamilyen szolgáltatást.
Vizuális formában feltett kérdés
Több olyan téma is előfordulhat egy kérdőíves kutatás során, amikor egyszerűbb vizuális formában feltenni egy adott kérdést. Például, amikor arra vagyunk kíváncsiak, hogy felismer-e egy konkrét logót a válaszadó, vagy találkozott-e már egy plakáttal, esetleg mit gondol egy adott képről. Ilyenkor jól jön a vizuális kérdés, ahol el lehet helyezni a vizuális elemet, és erre vonatkozóan ajánlhatjuk fel a válaszlehetőségeket. Ugyanezt megtehetjük videós formában is. Mozgóképet előállítani, reklámfelületeken futtatni költséges vállalkozás, így érdemes lehet egy klipet, reklámot, még a publikálás előtt lekutatni. Ilyen esetekben magában a kérdésben szerepel a videó, és erre vonatkoznak aztán a válaszlehetőségek.
Szabad szavas vagy nyitott kérdés
A legszofisztikáltabb mód arra, hogy megtudjuk, mi van a célcsoport fejében, ha lehetőséget adunk arra, hogy saját szavaival válaszoljon egyes kérdésekre. Így a szóhasználatból, jelzőkből is következtetéseket lehet levonni, és fény derülhet olyan insight-okra, amiket különben nehéz volna tetten érni. A szabad szavas, vagy nyitott kérdések ehhez adják meg az utat.
Rangsorolós kérdés
Lehetőségünk van rangsorolós kérdés kialakítására is, ami rendkívül sok információt hordozhat magában a kérdőíves kutatáskor. Ebben az esetben a válaszadó saját maga állíthat fel egy preferencia sorrendet a felkínált válaszlehetőségek közül. Ez az erősorrend, összesítve természetesen a teljes célcsoport véleményhalmazával, biztos eligazítást ad számunkra, mi a legfontosabb, mi a kevésbé fontos a célcsoport számára egy-egy vizsgált termék, szolgáltatás kapcsán.
Ahogy látható, kérdések terén is rengeteg opció közül válogathatunk a kérdőíves kutatás során, a jó hír, hogy a válasz lehetőségek között is legalább ekkora a merítési lehetőség.
Képes vagy videós válasz
A válaszadásnál is lehetőségünk van képekkel vagy videókkal válaszolni. Ilyen módon lehet tesztelni például plakátelképzeléseket, eltérő logóterveket is. Sokszor jól jöhet, ha eltérő mozgóképes tartalmak tetszési mutatóját lehet előzetesen lemérni; ilyenkor jó megoldás, ha nem a kérdésben, hanem a válaszlehetőségek között szerepelnek a videós tartalmak. A képes és videós válaszok esetében is lehetséges a multiválasztós típus, tehát a válaszadó megjelölhet több számára kedves képet is.
Fa struktúra vagy szociológiai ugrás
Szintén nagy lehetőséget rejt a kérdőíves kutatás szerkesztési lehetősége. Nem kérdéstípus, inkább megközelítési elv a fa struktúra, vagy szociológiai ugrás lehetőségének beépítése a kérdőívbe. Ilyen esetekben a kérdőív tartalma elágazik a válaszok alapján, magyarán más kérdéseket dob fel azoknak, akik egy adott kérdésre pozitív, és mást azoknak, akik ugyanarra negatív, nemleges választ adnak. Így párhuzamosan kérdezhetjük végig egy adott ügynek a támogatóit, ismerőit, és ellenzőit, vagy azokat, akik nem hallottak még a témáról korábban.
Randomizálás
A válaszadást akár befolyásolhatja, hogy milyen kérdésekkel, vagy milyen válaszlehetőségekkel találkozik elsőként, és mivel később a válaszadó. Azért, hogy ebből az esetleges elfogultságból kialakuló torzítás kiküszöbölhető legyen, randomizálhatjuk a kérdéseket, így a válaszlehetőségek véletlenszerű sorrendben kerülnek a válaszadók szeme elé.
Jól látható tehát, hogy a kérdőíves kutatás során szinte korlátlan lehetőségek közül válogathatunk, legalábbis az Europion esetében. Felmerülhet azonban a kérdés, hogy vajon kinek ajánlott elsősorban ez a piackutatási forma? Ha eddig nem mertél belevágni egy online kutatásba, akkor most eloszlatjuk a kételyeidet.
Kiknek ajánljuk a kérdőíves kutatási módszert?
A válasz röviden: mindenkinek.
Sokan talán azt hiszik, hogy egy közép vagy kis vállalkozás esetében nem érdemes kérdőíves kutatásba fogni, azonban ez egy téves gondolat. A nagy és multinacionális vállalatok számára is hasznos egy kérdőíves kutatás, legyen szó egy új termék bevezetéséről vagy egy belső kommunikációs felmérésről, azonban legalább ennyire kulcsfontosságú a kis és közép vállalkozások esetében.
Piackutatás nélkül a vállalkozások életképessége csökken
A vállalkozásfejlesztéssel foglalkozó szakemberek többsége egyetért abban, hogy piackutatás nélkül a vállalkozások életképessége jelentősen csökken. Hosszútávú döntések – például stratégiaalkotás – vagy rövidtávú döntések – mint például egy új csomagolás ötlet – megalapozásához egyaránt szükségesek a piacról szerzett primer vagy szekunder információk. Erre már egy vállalkozás indítása előtt is szükség lehet. Így egy kérdőíves kutatással felmérhetjük, hogy hol van egy piaci rés, milyen szempontok alapján választanak a potenciális ügyfeleink egy terméket. Természetesen a kezdetben ez nehéz feladat lehet, hiszen kevés tapasztalattal rendelkezünk az adott piaccal kapcsolatban, azonban a primer kutatási adatokra még ilyenkor is támaszkodhatunk.
Ha azonban részletesebb, akár reprezentatív felmérést szeretnénk végezni, és nincs meg az ehhez szükséges tudásunk, akkor mindenképpen érdemes igénybe venni egy piackutató cég szolgáltatásait. Az Europion esetében ráadásul különböző csomagajánlatok közül válogathatunk, így olyan kérdőíves kutatást állíthatunk össze, ami a cégünk méretéhez és lehetőségeihez illeszkedik. A kérdőíves kutatás kielemzéséhez ráadásul szakértői segítséget is nyújtunk. A jelenlegi partnereink is különböző méretűek, és a piac legkülönbözőbb szektoraiból érkeznek hozzánk, amikor online kérdőíves kutatást szeretnének létrehozni. Az appon keresztül zajló online kérdőíves kutatások eredményeit pedig széleskörűen használják fel. Néhány példa ezek közül:
• PR aktivitás, PR kommunikáció, sajtóközlemény tartalmának hitelesítése, megalapozása
• Termék- és szolgáltatásfejlesztéssel kapcsolatos döntések előkészítése
• Fogyasztók véleményének megismerése, customer insight gyűjtése
• Különböző döntési kockázatok csökkentése
Bármilyen iparágban tevékenykedsz, bármilyen terméket vagy szolgáltatást kínálsz, mindenképp érdemes megfontolni, hogy kérdőíves kutatást készíts. Új terméket szeretnél bevezetni, de nem tudod, hogy melyik csomagolást válaszd? Szeretnéd a következő kampányodat, hiteles adatokkal alátámasztani? Új céget alapítanál, de előtte szeretnéd felmérni, hogy mik az adott célközönség elvárásai? A legegyszerűbb megoldás: kérdőíves kutatás. Legyen kis vagy nagyvállalkozásod, a céljaid ugyanakkorák lehetnek, ezeknek elérésben pedig szakértői segítséget tudunk nyújtani az év bármely szakaszában.
Ha Te is szeretnél egy közvélemény vagy piackutatásba kezdeni, de nem tudod, hogy hogyan állj neki, akkor keress meg minket bátran az elérhetőségünkön, mi pedig segítünk, hogy elérd a céljaidat!