A karizma varázsa – egy videós kísérlet tanulságai

Szerző: Batiz András

 

Az Europion reprezentatív felmérése alapján a magyar társadalomban teljes az egyetértés: a fejleszthető kommunikációs készségek egyértelműen befolyásolják egy megszólaló karizmáját. Maga a személyes varázs pedig kifejezett előnyt jelent az életben.

Régóta tudjuk, hogy akik erősebb kisugárzással rendelkeznek, azok erőteljesebb hatással vannak a környezetükre, meggyőzőbbek, motiválóbbak lehetnek a többieknél. 10-ből 9 megkérdezett egyetértett abban, hogy a karizmatikus kommunikáció előnyt jelent az életben.

Minden nyilvános beszédhelyzetbe kerülő embert és a legtöbb vezetőt is foglalkoztatja a kérdés, hogy vajon mi befolyásolja ezt a személyes varázst. És ebből fakadóan leginkább az, hogy vajon fejleszthető-e ez a tulajdonság, vagy képesség.

Az Europion 1231 résztvevővel lefolytatott kutatásából egyértelműen kiderül, hogy szoros összefüggés van a beszélő fizikai jelenléte, testbeszéde, energiaszintje és aközött, hogy a nézők mennyire látják őt karizmatikusnak. Sőt, ezzel párhuzamosan a beszélő magabiztosságát, hitelességét és motivációs képességét is befolyásolja az, hogy hogyan beszél.

A kutatáshoz egy kommunikációs trénerrel készült két rövid videófelvételt használtunk. Mindkét felvételen ugyanaz a szöveg hangzott el, különbség kizárólag az előadásmódban volt. Míg az egyik felvételen az alvásszakértőként bemutatkozó férfi tisztán, érthetően, ugyanakkor neutrálisan beszélt, addig a másik videóban többet játszott a hangjával, erőteljesebb volt a mimikája és a gesztikulációja is.

Az alábbi képeken pillanatképek láthatók az egyes felvételekből 

 

Pillanatképek az első – neutrális stílusú – videóból:

 

Pillanatképek a második – aktív előadói stílusú – videóból.

Az egyes felvételeket randomizált módon mutattuk meg 600-600 felhasználónak az applikációban, majd nyolc szemponttal kapcsolatban kértük ki a véleményüket. Az így kapott adatok elemzése pedig nem hagyott kétséget afelől, hogy a második videó jóval erőteljesebb hatást váltott ki.

Amiben mindenki egyetért: magabiztosabb, karizmatikusabb, motiválóbb

A megkérdezettek minden dimenzióban jobbnak ítélték a második felvételt. Meggyőzőképesség, karizmatikus kisugárzás, hitelesség, magabiztosság, motivációs készség, a figyelem fenntartása, együttműködési szándék és potenciális változás előidézése terén egyaránt szignifikáns különbségek mutatkoztak, bár eltérő mértékben. Képzeljünk el egy vezetői értekezletet, ahol egy prezentáló a második videó stílusában, dinamikus gesztusokkal és magabiztos hangvétellel adja elő ötleteit. A résztvevők nemcsak figyelmesebbek, de nagyobb valószínűséggel támogatják a javaslatait, mint egy kevésbé karizmatikus előadó esetében. A legnagyobb különbségek a magabiztosság és a karizma terén mutatkoztak: a második videót a megkérdezettek 82%-a találta magabiztosnak (szemben az első videó 59%-ával), míg karizmatikusnak 64%-uk ítélte (szemben 42%-kal). Még a legkisebb különbségeket hozó területeken is jobban teljesített a második videó: 5 százalékponttal többen tudtak rá odafigyelni, és 7-7 százalékponttal többen tartották valószínűnek, hogy javaslatait megfogadják, vagy szívesen működnének együtt vele.

 

Kimagasló különbségek iskolai végzettség szerint

Érdekes megfigyelni, hogy mely demográfiai csoportokban érzékelhetők a legnagyobb eltérések a két videó megítélésében. A középiskolai végzettségűek körében például kiemelkedő eltérések mutatkoztak: a második videót 84%-uk tartotta magabiztosnak (szemben 51%-kal), és 64%-uk motiválónak (szemben 37%-kal). A diplomások véleménye szintén jelentős különbségeket mutatott: kétszer annyian (60%) tartották karizmatikusnak a második videót (60% vs 30%) és több, mint másfélszer annyian magabiztosnak, mint az elsőt (85% vs. 55%). Nemek szerint a nők a karizma (68% vs. 43%) és a motiváció (66% vs. 41%), míg a férfiak a magabiztosság (81% vs. 58%,) terén észlelték a legnagyobb javulást a második videó javára.

 

Van rá magyarázat és a tapasztalat is ezt mutatja

Az Europion kutatása nemcsak a kommunikációs készségek fontosságát támasztja alá, hanem összhangban áll a nemzetközi kutatásokkal is, amelyek a testi jelenlét és a karizma közötti kapcsolatot vizsgálják. A pszichológusok ugyan máig vitatják, hogy mely viselkedéses jegyek befolyásolják a személyes varázst, de például Alex Pentland MIT-kutató kísérletei igazolták, hogy a testi jelenlét már a nyelvhasználat előtti időszakban is hatást gyakorolt, és ennek nyomai máig erőteljesek.

Társcégünk, az Impact Works – amely az elmúlt csaknem két évtizedben 4 kontinens 50 országában tartott sok száz kommunikációs fejlesztést – trénereinek tapasztalata szerint a nézők által pozitívabbnak ítélt videóban látható készségek kultúrafüggetlenül fejleszthetők, a megfelelő energiaszint (attitűd), az aktív szemkontaktus, a megfelelő mértékben alkalmazott szünetek és a szöveggel harmóniában lévő gesztikuláció személyre szabottan kialakítható, megerősíthető. Utóbbi erejét igazolja, hogy a legsikeresebb TED-es videókban beszélők csaknem kétszer annyi kézmozdulatot használnak, mint a legkevésbé virálissá váló felvételek szereplői.

A tartalom ereje

Ugyan az Europion vizsgálata erre nem tért ki, de az inspiráló megszólalások elvitathatatlanul fontos eleme a hatást kiváltani képes tartalom. A Lausanne-i egyetemen végzett hasonló kutatások során a fizikai jelenlét eszközei mellett az elmondott szöveg hatását is vizsgálták. Amikor rövid felkészítés után ugyanazt a tartalmat más szavakkal, analógiákkal, apróbb személyes történetekkel, érzelmeket kifejező szavakkal adták elő a vizsgálati személyek – miközben hatékonyabb előadói készségeket is használtak – a független szemlélők jelentősen nagyobb bizalmat szavaztak nekik, mint a képzés előtt készült felvételeken látható „énjüknek”.

Elég karizmatikus

Nincs olyan ember, akit mindenki egyformán karizmatikusnak tart, és a személyes varázs kontextusfüggő. Ez azonban nem igen-nem kérdés, hanem egy spektrum, amelyen mindenki előre léphet. A karizma tanulható, akár a különböző nyelvek: megfelelő gyakorlással és fejlesztéssel bárki elérheti azt a szintet, amely erőteljesebb hatást kelt a környezetében. Ahogy angolul elég jól meg tud tanulni, úgy elég karizmatikussá is válhat bárki. És ez még akkor is igaz, ha a kutatásban részt vevők  háromnegyede szerint elsősorban (10%) vagy nagyobb részt (65%) velünk született készségeken múlik a karizmatikus (magával ragadó, inspiráló) kommunikáció.

 

 

 

*Módszertan: az Opinio Institute Kft. az eredményekhez felhasznált adatokat 2025. május 17-én vette fel az Europion mobil- és webapplikációs adatfelvétel segítségével. A mintanagyság 1231 fő volt, az eredmények reprezentatívak az ország 16 éves kor feletti lakosságára nem, korcsoport, iskolai végzettség, településtípus és magyarországi régió tekintetében. A minta és az alapsokaság demográfiai szegmensei közötti kisebb %-os eltéréseket súlyozással korrigáltuk. A mérések hibahatára 2.9%, azaz a fent bemutatott %-os arányszámok maximum ennyivel térhetnek el attól, mint amit az ország összes 16 év feletti lakosának lekérdezése eredményezett volna.

 

 

Ha te is szeretnéd ehhez hasonló kérdésekben elmondani a véleményed, töltsd le az Europion applikációt és válaszolj a kérdéseinkre – aktivitásoddal nem csak azt segíted , hogy alaposabban megismerhessük a magyarok álláspontját bizonyos kérdésekben, de pontokat is gyűjthetsz, amiket aztán kuponokra, ajándékokra válthatsz be, valamint nyereményjátékokon is részt vehetsz!

 

Ha te is szeretnél vállalatod számára gyorsan, releváns információhoz jutni, vedd fel velünk a kapcsolatot!

 

***