Karácsonyi vásárok Magyarországon: drágák, de mennyire?
- Mérsékelt érdeklődést mutatnak a magyarok a karácsonyi vásárok iránt. A válaszadók egyharmada egyáltalán nem tervez ellátogatni idén karácsonyi vásárokba, további 36%-uk az ünnepi időszak alatt csupán egyszer vesz részt ilyen eseményen.
- A részvételi hajlandóságot jelentős mértékben befolyásolják a vásárokon vélt vagy tapasztalt magas árak. A nők 42%-a a megfizethető árakat tartja a legfontosabb szempontnak egy karácsonyi vásár esetében, szemben az autentikus hangulattal (27%), vagy a változatos programokkal és kínálattal (12%). A férfiak azonban ugyanakkora hangsúlyt helyeznek a megfizethető árakra (34%) és a hangulatra (34%).
- Márpedig a lakosság 52%-a kifejezetten drágának ítéli a hazai karácsonyi vásárokat és 53%-uk nagymértékű (20% fölötti) áremelkedésre számít az idei szezonban. A válaszadók másik 28%-a pedig egy mérsékeltebb, 10-20%-os áremelkedéssel kalkulál. Csupán 9%-uk prognosztizál alacsony szintű (10% alatti) emelkedést.
- Érdekes különbség mutatkozik a nagyvárosokban és kisebb településeken élők között a tekintetben, hogy mit vásárolnak vagy fogyasztanak szívesen a vásárokban. Míg a községek, falvak lakosai legnagyobb mértékben (48%) ajándéktárgyakra költenek, addig a nagyvárosi népesség 54%-a alkoholos melegitalokat fogyaszt elsősorban.
- A gyorsfelmérésben arra is kíváncsiak voltunk, hogy a magyar lakosság mennyire érzékeli pontosan a karácsonyi vásárok árszínvonalát. Konkrét példaként a legnépszerűbb termék, a forralt bor árának becslésére kérdeztünk rá. A kitöltők legnagyobb hányada (34%) szerint 1500 és 2000 Ft közötti összeget kérnek el az árusok egy adag forralt borért a budapesti Vörösmarty téri karácsonyi vásáron. A valóság ennél kedvezőbb, ugyanis az említett helyszínen 1450 Ft-ba kerül 3 dcl forralt bor. A valamelyest eltúlzott árszinvonal-érzékelésre utal az is, hogy a régióbeli vásárok közül a budapestieket gondolják a legtöbben a legdrágábbnak (30%), míg az objektív mércével mért drágább városok közül a bécsi vásárokat csak 21%, a münchenieket pedig csak 14% helyezte az első helyre.
*Módszertan: Az eredményekhez felhasznált adatokat november 25. és 27. között vette fel az Opinion Institute mobilapplikációs és kiegészítő online adatfelvétel segítségével. A mintanagyság 1000 fő volt, az eredmények reprezentatívak az ország 16-69 éves lakosságára nem, korcsoport, iskolai végzettség, településtípus és magyarországi régió tekintetében. A minta és az alapsokaság demográfiai szegmensei közötti kisebb %-os eltéréseket súlyozással korrigáltuk. A mérések hibahatára 3,2%, azaz a fent bemutatott %-os arányszámok maximum ennyivel térhetnek el attól, mint amit az ország összes 16-69 éves lakosának lekérdezése eredményezett volna.
ÁBRÁK