Karácsonyi „leg”-jeink: kötelező ünnepi körök a magyar társadalomban

Bejgli? Reszkessetek betörők? All I want for Christmas is You? Megannyi „kötelező” elem tartozik a karácsonyhoz, de ahány háztartás, annyi különböző ételre, italra, filmre és zenére esküszünk. De vajon melyek a legnépszerűbbek ezek közül? Erre a kérdésre kerestük a választ az Europion legújabb országosan reprezentatív kutatásában, amelyet a karácsony előtti héten készítettünk mobilapplikációs és webes adatfelvétel segítségével.

 

Kedvenc karácsonyi ételeink

A válaszadók relatív többsége töltött káposztát szeretne látni az ünnepi asztalon (24%), de dobogós helyen végzett a halászlé (17%) és a rántott hús is (14%). Előbbit inkább az idősebb korosztály tagja preferálják (40 – 60+ korosztály 18-21% vs fiatalabbak 11-13%), míg a rántott hús a 16-29 évesek körében sláger (23-24% vs idősebbek 5-17%). Csupán 4% nyilatkozott úgy, hogy egyik klasszikus karácsonyi ételt sem szereti.

A desszertek terén a bejgli végzett első helyen (24%), de nagy kedvencnek számít még a zserbó (16%) és a mézes-krémes sütemény is (11%).

 

Kedvenc karácsonyi filmek, zenék

Ha szórakozás, akkor nem maradhatnak ki a karácsonyi filmek a repertoárból. Vagy mégis? 20% megkérdezett válaszolt úgy, hogy nem szereti az ünnepi filmeket, ettől pedig éppen, hogy hajszálnyira maradt csak le az első helyezett: 18% magyar kapcsol a ’Reszkessetek betörők’-re, ha karácsonyi hangulatba szeretne kerülni. Az életkor előrehaladtával egyre többen nyilatkoztak úgy, hogy nem szeretik a karácsonyi filmeket. Népszerű még a ’Grincs’ és az ’Igazából szerelem’ is, 11% nézi szívesen ezeket az ünnepi alkotásokat. A 16-29 évesek körében a ’Polar Expressz’ is kedvelt történet, 15% jelölte meg ebből az életkori csoportból, mint kedvenc karácsonyi film.

 

A magyarok relatív többsége a ‘Wham! – Last Christmas’-re rázza a fa alatt, de a ‘Csendes éj’ (15%) és Mariah Carrey nagy klasszikusa – All I want for Christmas is you – (13%) is kedvelt dalok még. A magyar nyelvű karácsonyi zenéket az idősebbek kedvelik, a fiatalok a külföldi nótákat jelölték meg inkább. A karácsonyi dalokat egyáltalán nem kedvelők 15%-nyian vannak.

 

Ha karácsony, akkor család!

A magyarok többségének (73%) akkor igazi a karácsony, ha a családjával töltheti el. Barátokkal (4%) és egyedül (6%) nem az igazi ez az ünnep, kettesben ilyenkor romantikázni pedig mindössze 17%-nyi megkérdezett szeretne. Az eredmények tekintetében sem életkori, sem nemek szerinti különséget nem találtunk ezt a kérdést illetően.

A válaszadók relatív többsége (35%) beszélgetéssel, és ‘csak úgy levéssel’ szeretné tölteni az ünnepeket, az életkor előrehaladtával azonban növekszik azok aránya, akik így szeretnének karácsonyozni. Kedvelt tevékenység a társasjáték is (17%), amit főleg a 40 év alattiak űznek szívesen, 18%-nyi válaszadó pedig akkor a legboldogabb, ha végre szánhat egy kis időt magára és pihenhet. Az utazás (3%), kültéri programok (3%) vagy kulturális események (1%) látogatása csak nagyon keveseknek prioritás a karácsonyi időszakban.

(Talán) meglepő módon a szilveszter esetében is a szűk családi körös ünneplés lett a befutó (23%). Sokan továbbra is csak leginkább pihenni szeretnének (15%), de azért ugyanennyien vannak azok is, akik szívesen mennen házibuliba (15%). Utóbbi a fiatalabbak (16-29 évesek kb. egyharmada) körében örvend a legnagyobb népszerűségnek. Legkevésbé nyilvános szórakozóhelyen eltöltött újévi mulatságra vágyik a magyar (4%).

 

Hasznosat vagy szépet? Milyen ajándékot szeretnénk és adunk szívesen?

Egyértelműen hasznosat! Mind az ajándék adás (46%) és kapás (36%) tekintetében a hasznos tárgy volt a legnépszerűbb válasz, ezt követi az olyan élmény, amit az ajándékozó és az ajándékozott együtt használhat fel (adni: 19%, kapni: 24%). Az ajándékozási dobogó harmadik fokára a készpénz / szabadon elkölthető vásárlási utalvány állhat (adni:11%, kapni: 13%). Legkevésbé dísztárgyra (2%), egyedül felhasználható élményre (4%) és divattermékre (ékszer, cipő, óra, ruha, stb…) (5%) vágyunk, adni pedig dísztárgyat (3%), divatterméket (4%) és könyvet/kurzust/tanulási lehetőséget (4%) adunk legkevésbé szívesen.

 

*Módszertan: Az eredményekhez felhasznált adatokat december 12. és 15. között vette fel az Opinio Institute mobilapplikációs és kiegészító webes adatfelvétel segítségével. A mintanagyság 1000 fő volt, az eredmények reprezentatívak az ország 16 feletti lakosságára nem, korcsoport, iskolai végzettség, településtípus és magyarországi régió tekintetében. A minta és a lakosság demográfiai szegmensei közötti kisebb különbségeket súlyozással korrigáltuk. A mérések hibahatára 3,2%, azaz a fent bemutatott %-os arányszámok maximum ennyivel térhetnek el attól, mint amit az ország összes 16 év feletti lakosának lekérdezése eredményezett volna.

 

 

 

Ha te is szeretnéd ehhez hasonló kérdésekben elmondani a véleményed, töltsd le az Europion applikációt és válaszolj a kérdéseinkre – aktivitásoddal nem csak azt segíted , hogy alaposabban megismerhessük a magyarok álláspontját bizonyos kérdésekben, de pontokat is gyűjthetsz, amiket aztán kuponokra, ajándékokra válthatsz be, valamint nyereményjátékokon is részt vehetsz!

 

Ha te is szeretnél vállalatod számára gyorsan, releváns információhoz jutni, vedd fel velünk a kapcsolatot!

 

***

*Módszertan: Az eredményekhez felhasznált adatokat mobilapplikációs és kiegészítő webes adatfelvétel segítségével rögzítette az Opinion Institute 2024 október 12. és 16. között. A kutatásban 1000 fő vett részt és az eredmények reprezentatívak az ország 16 év feletti lakosságára nem, korcsoport, iskolai végzettség, településtípus és magyarországi régió tekintetében. A mérés hibahatára 3,2%, azaz a fent bemutatott %-os arányszámok maximum ennyivel térhetnek el attól, mint amit az ország összes 16 év feletti lakosának lekérdezése eredményezett volna.